Saturday, July 17, 2010

A Dream Within a Dream



這禮拜跑去看Inception,聽完很想找裡面讓他們醒來的那首歌,可惜開頭很短完全沒線索,不過倒是找到了蠻有趣的東西。電影配樂有一首叫做A Dream Within a Dream,這個名字其實也是有淵源的,A Dream Within a Dream就是美國詩人艾倫·坡(Edgar Allan Poe)所創作的...與期說他是個詩人不如說他是個妖人,想知道為什麼請去看他的小說吧。

Edgar Allan Poe "A Dream Within A Dream"
Take this kiss upon the brow!
And, in parting from you now,
Thus much let me avow-
You are not wrong, who deem
That my days have been a dream;
Yet if hope has flown away
In a night, or in a day,
In a vision, or in none,
Is it therefore the less gone?
All that we see or seem
Is but a dream within a dream.

I stand amid the roar
Of a surf-tormented shore,
And I hold within my hand
Grains of the golden sand-
How few! yet how they creep
Through my fingers to the deep,
While I weep- while I weep!
O God! can I not grasp
Them with a tighter clasp?
O God! can I not save
One from the pitiless wave?
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?

(wiki找的翻譯)
不能再吻你的額頭,
到了再見的時候,
我不得不說-
你是對的,
我的生活 不過是一場夢。
但是,如果希望已經飛走
無論在夜裡,或在白天,
無論在幻想,或在虛無中,
那麼它是否會因此留下一些呢?
我們所看到、所感受的一切
不過是一場夢中的夢。

我站在
怒濤彭湃的海岸邊,
我的手中
攥著金黃的沙粒-
留不住啊!它們快速地
穿過我的手指而去,
我哭了-我哭了!
哦,上帝!為什麼我不能
牢牢地抓住它們?
哦,上帝!為什麼我不能
從這無情的波濤中救出一個?
難道我們所看到、所感受的一切
不過是一場夢中的夢?

1 comment:

喵三 said...

Édith Piaf 的 Non, Je Ne Regrette Rien

http://www.guardian.co.uk/music/2010/jul/29/inception-soundtrack-edith-piaf